Akutní blokáda krční páteře (krční “ústřel”, cervikago)

Bolesti krční páteře

Možná znáte situaci, kdy jste se ráno probudili s bolestí za krkem a s hlavou v nějaké strnulé nepřirozené poloze, obvykle v lehké rotaci a úklonu. Pokus o vyrovnání hlavy je výrazně bolestivý, podívat se do strany lze jen při otočení celého těla. Takto vypadá akutní blokáda neboli ústřel krční páteře.

Obvykle člověk vnímá silný tah a bolest svalů na jedné straně šíje mezi lopatkou a lebkou. Bolesti mohou vystřelovat do záhlaví, k rameni nebo pod lopatku. Někdy se může přidat i točení hlavy.

Příčiny

Situace vzniká často špatnou polohou ve spánku, zvláště pokud je spánek hlubší než obvykle (alkohol, ponocování, ale i po nezvyklé fyzické aktivitě). Někdy jen spánek dokoná to, čemu je tělo vystaveno předešlý den – účinek chladu a větru na obnaženou šíji (klimatizace, otevřené okénko v při jízdě v autě), nekontrolovaný pohyb hlavou, práce v nezvyklé poloze po delší dobu, stresová situace apod.

Pohled čínské medicíny

Z pohledu čínské medicíny jde o proniknutí větrné škodlivosti do povrchu těla. Vstupní branou je v tomto případě šíje. Vítr se dostává do povrchových tchaj-jangových drah močového měchýře (vede po temeni, přes šíji a dále dolů podél celé páteře) a tenkého střeva (ta vede po zadní straně paže, klikatí se přes lopatku a dále po boční straně krku na tvář). Průběhu těchto drah pak odpovídají i bolesti v záhlaví, na šíji a kolem lopatky.

Co vás čeká u lékaře

Pacienti často přijdou na akutní neurologické vyšetření. Hlavním úkolem neurologa je zjistit, zda je ústřel opravdu jen tzv. funkční povahy (tzn. Jde o poruchu funkce kloubů a svalů krční páteře), a zda nejsou nějaké známky útlaku nervů jdoucích z krční páteře do horních končetin (snížené reflexy, poruchy citlivosti nebo oslabení svalů) – v tomto případě by mohla za ústřelem stát třeba vyhřezlá meziobratlová ploténka.

Pokud jde jen o funkční poruchu (což obvykle ano), tak lékař předepíše léky proti bolesti a na uvolnění svalů, tzv. myorelaxancia. Ta skutečně leckdy pomohou zmírnit tah svalů. Jejich problém je ale v tom, že působí na všechny svaly, nejen na ty stažené. Proto se mají brát jen v akutním stavu, jinak přináší více škody než užitku. Dalším nežádoucím účinkem je možnost psychického tlumení s vlivem třeba na bezpečné řízení auta. Obvykle se v ordinaci v akutním stavu aplikují tato dvě léčiva injekčně do svalu. Lékaři také často dávají obstřiky do svalů. Tady velmi záleží na šikovnosti lékaře a pečlivosti výběru místa aplikace. Pokud správně trefí tzv. spoušťový bod neboli trigger point, tedy místo ve svalu, kde jsou svalová vlákna v největším napětí, může se pacientovi poměrně rychle výrazně ulevit. Na doma je pak pacient někdy vybaven krčním límcem, který přebírá část zátěže, kterou vyvíjí hlava na krční páteř. Tím dochází k odlehčení svalů a částečné úlevě. Ne všichni pacienti ale krční límec tolerují, někdy naopak bolesti zhoršuje. Pak je vhodnější si doma hlavu vsedě či vleže vypodložit třeba ručníkem dle potřeby. Pacient také dostane pokyn ke klidovému režimu, ochraně před průvanem a k aplikaci suchého tepla.

Akutní rehabilitace

Akutní rehabilitace by byla ideální volbou terapie. Bohužel v současné době je to v podstatě sci-fi a téměř v naprosté většině případů je akutní ošetření na rehabilitaci (na pojišťovnu) nedostupné.

Jaká terapie se osvědčila nám v rámci fyzioterapie

I když ztuhlým svalům není jednoduché domluvit, dá se leccos pro jejich uvolnění udělat. Ruce fyzioterapeuta jsou zde nenahraditelné. Kombinace jemné trakce, měkkých technik na oblast šíje a centrace ramen dokáže výrazně ulevit. Ošetření dále podpoříme nalepením tejpů na postižené svaly. Tejpy působí jednak teplem a jemným tlakem a jednak reflexně tlumí napjaté svaly. Velmi se nám osvědčilo i využití akupunkturních bodů na uchu. K jejich stimulaci používáme vaccariová semínka (z rostliny Vaccaria neboli česky kravinec), která se přiloží na daný bod a přelepí náplastí. Takto vydrží na místě několik dní a stimulací pomáhají při terapii. Po takovémto ošetření dochází k výrazné úlevě, zvětší se rozsah pohybů hlavou a zmírní se bolesti. Ideální je udělat ještě 1-2 další sezení v následujících dnech a dovést terapii do konce, do vymizení potíží.