Akupunktura

Aku-Fyzio, ordinace pro akupunkturu, Ostrava

Co je to akupunktura

Slovo akupunktura vzniklo složením dvou latinských slov a v překladu znamená napichování jehlou. Původní čínský termín zní čen-t´iou (jehla-teplo), který odkazuje nejen na používání jehliček, ale také na využívání tepla při stimulaci bodů.

V rámci akupunktury odlišujeme dva samostatné systémy - tělovou akupunkturu a ušní akupunkturu.

Tělová nebo klasická akupunktura je léčebná metoda, která je součástí tradiční čínské medicíny vedle požehování, bylinek, masážních technik, cvičení a stravy. Předpokládá existenci energie čchi, která v lidském těle proudí v akupunkturních drahách. Pokud proudí energie čchi v dráhách volně a bez překážek, je organismus zdravý. Pokud z nějakého důvodu dojde k poruše oběhu čchi, objevuje se nemoc. Akupunktura dokáže stimulací akupunkturních bodů (pomocí jehliček, ale i jiných podnětů) na jednotlivých drahách usměrňovat tok čchi a tím znovu uvést organismus do rovnováhy.

Ušní akupunktura neboli aurikuloterapie využívá aplikaci jehliček do ušního boltce. V těle existuje několik mikrosystémů neboli oblastí, do kterých se promítá celé lidské tělo. Mikrosystém ušního boltce je prozkoumán nejlépe a je nejvíce využíván. Kromě něj existuje například mikrosystém su-jok (ruka-noha), systémy na ploskách nohou, na nose, v dutině ústní atd. Aurikuloterapie vychází z poznatků nervového zásobení ucha a embryologických souvislostí. Metoda vznikla ve Francii v polovině 20. století, odkud se rozšířila “zpětně” do Číny, kde byla upravena. Proto nyní vedle sebe existuje “francouzská škola” a “čínská škola” aurikuloterapie.

Akupunktura je schválena Mezinárodní zdravotnickou organizací (WHO) jako samostatná lékařská disciplína, která má svou preventivní, diagnostickou i léčebnou oblast. Seznam akupunkturou ovlivnitelných nemocí byl WHO vydán již v roce 1977. Některé z vědecky prokázaných účinků naleznete zde.

Akupunktura není všelék, dokáže ale ulevit při mnoha potížích.

Tělová akupunktura

Aplikace jehliček na hlavu, trup nebo končetiny

Ušní akupunktura - aurikuloterapie

Aplikace jehliček do ušního boltce

Akupresura

Stimulace akupunkturních bodů tlakem prstů
Více informací →

Indikace aneb při čem vám můžeme akupunkturou pomoci

• Bolestivá onemocnění pohybového aparátu - široké spektrum pohybových potíží, bolesti hlavy, krční, hrudní či bederní páteře, ústřely (ischias), bolesti v kříži, potíže v oblasti ramen - \"zmrzlé rameno\", tenisový loket, bolesti zápěstí, bolesti kyčlí, kolen, záněty šlach, revmatické choroby
  • Neurologická onemocnění - migrény, bolesti trojklanného nervu (neuralgie trigeminu), obrny lícního nervu, syndrom karpálního tunelu, parézy (obrny) periferních nervů, neuralgie po pásovém oparu, tinitus, svalové slabosti
  • Stavy po úrazech a operacích - podpora hojení, zmenšení otoku, zlepšení funkce kloubu, ošetření jizvy
  • Psychosomatická onemocnění - deprese, neurastenie, stres, poruchy spánku, únavové syndromy
  • Poruchy vnitřních orgánů - různé funkční poruchy srdečně-cévního systému, zažívacího systému, dechového systému, močopohlavního systému, gynekologické potíže
  • Posílení imunity - preventivní opatření, infekty dýchacích cest v počínajícím stádiu

Kontraindikace aneb kdy určitě nebudeme akupunkturu provádět

• Akutní nejasné stavy přes stanovením diagnózy
  • Krvácivé stavy, užívání léků na ředění krve (Warfarin, Xarelto, Pradaxa), hemofilie
  • Silné vyčerpání organismu
  • Akutní psychické stavy, opilost, ovlivnění drogami
  • V těhotenství - některé body jsou zakázané

Kdy je akupunktura málo účinná:

• 3-6 měsíců po rtg ozařování (např. při terapii nádorů)
  • 1-2 měsíce po lázeňské léčbě
  • Při terapii kortikosteroidy

Příprava a průběh akupunkturního sezení

Není vyžadována žádná speciální příprava. Akupunktura by se neměla provádět po těžké fyzické práci, noční směně či bezprostředně po vydatném jídle.

V rámci prvního, vstupního vyšetření, se provádí vždy důkladná anamnéza - rozebrání aktuálních potíží, zjištění stavu celého organismu. Poté následuje klinické vyšetření, jak metodami tradiční čínské medicíny, tak navíc zhodnocení po stránce neurologické a rehabilitační. Celé vyšetření trvá cca 60 min.

Do druhého sezení si terapeut setřídí všechny získané informace a vypracuje návrh na terapii. Při druhém sezení seznámí terapeut pacienta se svými zjištěními a závěry a probere možnosti léčby. Poté se provede úvodní aplikace jehliček.

Při dalších sezeních se aplikují jehličky podle léčebného plánu, odezvy na terapii a aktuálního stavu pacienta.

Frekvence i délka terapie je vždy individuální a odvíjí se od stavu pacienta. U akutních potíží může být denně či obden, u déletrvajících potíží cca 1x za 1-2 týdny.

Po akupunktuře se nedoporučuje intenzivnější sportovní či fyzická zátěž, konzumace alkoholu. Naopak vhodný je dostatečný příjem tekutin.

Kdo u nás akupunkturu provádí

Lékař s atestací z rehabilitace a neurologie Absolvent lékařského kurzu akupunktury

Ceník

Vstupní vyšetření (60 min)900 Kč
Akupunktura - terapie (30 min)600 Kč

Storno poplatky

Pokud se z jakéhokoliv důvodu nebudete moci dostavit na smluvený termín, oznamte nám to, prosím, nejpozději 24 hodin předem. Vaše místo bude moci využít jiný pacient. Pokud na domluvený termín nedorazíte bez omluvy nebo se omluvíte pozdě, budeme Vám při další návštěvě účtovat i sazbu za propadlý termín.

Jak se objednat na akupunkturu

Objednat se můžete telefonicky na čísle 725 141 400. Pokud hovor nezvedáme, zrovna se věnujeme pacientovi. Jakmile budeme mít volné ruce, zavoláme zpět. Můžete také zaslat SMS.

Můžete využít emailovou adresu: ordinace@aku-fyzio.cz

Nebo svůj dotaz můžete napsat do formuláře uvedeného níže.