Epidurální obstřik kortikosteroidy

O co se jedná

Při epidurálním obstřiku se aplikují kortikosteroidy do páteřního kanálu za účelem zmírnění trvajících bolestí páteře.

Nejčastěji používané kortikosteroidy jsou Depo-Medrol a Diprophos.

Jaké jsou indikace k výkonu

• Subakutní nebo chronická bolest v bederní nebo křížové oblasti s kořenovou iradiací, která významně ovlivňuje běžnou denní činnost
  • Exacerbace (zhoršení) chronických bolestí zad
  • Chronická bolest po opakovaných operacích páteře (FBSS - failed back surgery syndrome)
  • Akutní herpes zoster v prvních 6 týdnech

Řečeno lidsky

• Pokud trvají bolesti zad i přes rehabilitaci a tlumení léky od bolesti, nejméně 3 týdny, ale nález není ještě na operační řešení
  • Dochází přitom k vystřelování bolestí do jedné či obou dolních končetin

Jaký by měl být efekt terapie

Efekt terapie se udává kolem 60-70%. Účinek obstřiku by se měl dostavit za 2-3 týdny od aplikace, délka trvání účinku je individuální, uvádí se 3 měsíce až roky. Opakování obstřiku při nedostatečném efektu lze provést cca za 3-4 týdny (i déle), celkově v průběhu roku se doporučují 3, maximálně 4 obstřiky.

Aplikované látky mají následující účinky:

• anestetický (znecitlivující) – omezení přenosu bolesti nervovými vlákny
  • antichemický –  omezení účinku dráždivých chemických produktů z degenerovaných meziobratlových destiček na nervový kořen
  • antidematózní (protiotokový) - potlačení otoku vznikajícího kolem nervového kořene
  • antiflogistický (protizánětlivý) – potlačení vzniku zánětlivých látek, které vyvolávají bolest
  • antifibrotický - omezení vzniku jizevnatých změn (po operačním řešení)

Průběh výkonu

Existují 2 možné přístupy do páteřního kanálu.

Bederní přístup se využívá  u dosud neoperovaných nemocných se subakutní nebo chronickou bolestí při známé úrovni kořenového dráždění. Nemocný je v poloze vleže na boku nebo vsedě s co největším vyhrbením v bederní oblasti.

Kaudální přístup (přes otvor mezi kostí křížovou a kostrčí - hiatus sacralis) se doporučuje zejména tam, kde je bederní páteř výrazně změněna degenerativními procesy nebo opakovanými operacemi. Pacient je v poloze na břiše s podloženým podbřiškem, dolní končetiny jsou mírně roztaženy a paty vytočeny ven.

Opatření po výkonu

U bederního i kaudálního přístupu se nemocný ponechává 4 hodiny vleže, pak se může postavit. Výkon se provádí ambulantně nebo v rámci jednodenní hospitalizace, při níž je pacient druhý den ráno propuštěn domů. Pacient by měl být první dny po výkonu v relativním klidu.

Možné komplikace výkonu

• Poranění nervového kořene jehlou či aplikace směsi látek do nervu
  • Přechodná bolest hlavy, závratě, nevolnost
  • Přechodné brnění, mravenčení či znecitlivění na dolní končetině